Volgens de piloten is Ryanair gevaarlijk en onverantwoord bezig, waardoor de
veiligheid van passagiers in het geding komt.
Dat meldt de Britse pers. Die zou in bezit zijn van een interne memo
waarin staat dat het vereiste minimum aan brandstof aan boord van Ryanair
voortaan ook het maximum is.
Als gevolg van een tekort aan brandstof is het aantal noodsituaties in het
Britse luchtruim de afgelopen vijf jaar verdubbeld. Dat meldde de
International Civil Aviation Organization, een internationale organisatie
die zich richt op verbetering van het internationale luchtverkeer, onlangs.
Vorig jaar kregen 27 vliegtuigen voorrang met landen vanwege een tekort aan
brandstof, dat is twee keer zoveel als in 2003 het geval was.
Europese regels stellen dat alle vliegtuigen een reserve van minstens 5
procent van de aanwezige brandstof bij zich moeten hebben.
Piloten van Ryanair hebben orders gekregen het gewicht van de
reservebrandstof, die doorgaans aangewend wordt bij onvoorziene
gebeurtenissen, terug te brengen tot 300 kilo. Hiermee kan een Boeing 737
nog vijf minuten langer blijven vliegen.
Vorige week werd bekendgemaakt dat de prijsvechter onder de
luchtvaartmaatschappijen de duurste koffie serveert. Passagiers moeten
hiervoor drie euro betalen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl